افتتاح سایت برای عموم
بار گذاری کامل مطالب تا چند روز دیگر

جناب آقای پاسبان شما متولد چه سالی هستید و مداحی را از چه سالی شروع و اساتید شما درزمینه چه کسانی بوده اند؟

سلام علیکم متولد سال۱۳۶۴ هستم اگه دقیقش رو خواسته باشید بدونید۳۰/۶/۱۳۶۴،مداحی رو من به طور جدی از سال۸۶شروع کردم البته قبلش از سنین کودکی تو هیئت زنجیر زنی محلمون می خوندم ولی سابق مثل الان هیئت های مذهبی جوانان یا جلسات خونگی به اندازه الان نبود ،بیشترین فعالیت در محرم و خاصه چند روز دهه اول محرم بود ازسال ۸۶ به بعد سعی کردم و از حضرت زهرا(س)خواستم اجازه بدن که بیشتر تو این وادی فعالیت کنم و افتخار می کنم به این نوکری البته گفتن کلمه نوکر شاید کم لطفی باشد

۱-جناب آقای پاسبان شما متولد چه سالی هستید و مداحی را از چه سالی شروع و اساتید شما درزمینه چه کسانی بوده اند؟

سلام علیکم متولد سال۱۳۶۴ هستم اگه دقیقش رو خواسته باشید بدونید۳۰/۶/۱۳۶۴،مداحی رو من به طور جدی از سال۸۶شروع کردم البته قبلش از سنین کودکی تو هیئت زنجیر زنی محلمون می خوندم ولی سابق مثل الان هیئت های مذهبی جوانان یا جلسات خونگی به اندازه الان نبود ،بیشترین فعالیت در محرم و خاصه چند روز دهه اول محرم بود ازسال ۸۶ به بعد سعی کردم و از حضرت زهرا(س)خواستم اجازه بدن که بیشتر تو این وادی فعالیت کنم و افتخار می کنم به این نوکری البته گفتن کلمه نوکر شاید کم لطفی باشد چون نوکر این دستگاه علمای بزرگی بودنداز قبیل علامه امینی ها و مجلسی هاو شیخ جعفرشوشتری ها که حتی با وجود تمام زحماتی که برای شیعه و اسلام کشیدند بازم سند افتخارشون و سند رهاییشون اشک برای سید الشهدا و این نوکری بوده و علمایی از قبیل شیخ طوسی که ۲ کتاب جزءکتب اربعه شیعه دارن به نام تهذیب احکام و استبصار ولی باز هم وصیت میکنند که بالای قبرشریفشون که در حرم موسی ابن جعفر(ع) است این آیه رو بنویسند((و کلبهم باسط…)) کسانی زیاد بودند که در این زمینه کمکم کردند و لی در راس همشون جدا از بحث عنایت اهل بیت(ع) پدرو مادرم بودند که واقعا نمی دونم باید به چه زبونی از شون تشکر کرد وزحماتشون رو جبران کرد،از این فرصت استفاده میکنم و از این دو گوهر کمیاب این دنیا بابت تمام لحظاتی که به خاط من متحمل زحمات زیادی شده اند از همین جا دسشتشون رو می بوسم و سفارش می کنم به تمام کسایی که عمرشون وجوونیشون و خرج کردن توی دستگاه سید الشهداء از احترام به پدرو مادر و زحماتشون فراموش نکنند از پدرو مادر بگذریم بودند کسانیکه به هر حال تو این راه مشوقم بودند که من به یک نفر فقط اشاره می کنم و ایشون هم حاج اقای مقدم که خودشون از ذاکران مخلص و پیر غلام

سید الشهدا هستند ولی من کلاسی نرفتم که استاد خاصی داشته باشم و یک سفارش به تمام جونایی که اخیرا اصرار به تشکیل کلاس دارند می کنم که کلاس بد نیست اما قبلش یه سری مسائل هست که باید تو خودشون تقویت کنند و بعد تمام زحمات و علاقه و تلاششون رو در زمینه مداحی در پوشه ای به اسم اخلاص بزارن وتحویل امام زمان(عج) بدند و بعد شاهد عنایت ایشان باشند.

۲-فلسفه عزاداری برای سیدالشهداء(ع)چیست؟خوب این سؤال جای صحبت زیادی دارد و وقت زیادی می خواهد اونم توسط اهلش که علما و مراجع عظامند ولی چون پرسیدید در حد خودم که اجازه دارم به این بحث ورود می کنم،یکی از فروع دین ما بحث تولی است که در قرآن هم به عنوان یکی از مهمترین موضوعات به آن اشاره شده که اوجش در سوره شوری آیه ۲۳هست که بعد از اینکه مردم از پیغمبر(ص) میخواهند مزد رسالتش رو بگه که آیه نازل شد یا رسول الله به مرد بگو((قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى))من هیچ مزدی نمیخواهم مگر مودت به اهل بیت و ذوی القربی،یکی از جلوه های مودت مواسات و عزاداری برای اهل بیت(ع) وخاصه سیدالشهداءاست که به سند زیارت عاشورا اعظم مصیبت می باشد که احیا کردن این شعائر وظیفه اصلی ما شیعیان است و این گفته من نیست فرموده ائمه اطهارو علمای ماست که از جمله حضرت امام(ره)که فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است .۳-عزاداری برای اباعبدالله از چه زمانی شروع و آیا در سیره اهل بیت(ع)عزاداری وجود داشته؟آیا روایاتی در زمینه اهمیت عزاداری برای سید الشهدا(ع)بدست ما رسیده است؟من سعی میکنم جواب این سؤال را مکللی قرار بدم برای سؤال قبلی که با یک جواب دو سؤال را جواب داده باشم،عزاداری فقط مخصوص زمان ائمه نبوده بلکه اشک و گریه کردن در مصیبت شهید کربلا از حضرت آدم تا به خاتم و بعد ائمه و بعد بین شیعیان و حتی ادیان دیگر دیده می شده است وخواهد شد چون حضرت محمد(ص)فرمودند((إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا-مستدرک الوسائل : ج ۱۰ ، ص ۳۱۸ / دانشنامه امام حسین : ج۱۰، ص ۳۲))شهادت حسین سلام الله علیه آتشى در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شدو یا به قول شاعر :چراغی را که ایزد برفروزد-چو هرکس پف کند ریشش بسوزد و این چراغی است که خود خدا روشن کرد((مصباح الهدی))زیاد بحث رو طولانی نکنم فقط مختصر اشاره میکنم جریان توبه حضرت آدم که خدا در سوره بقره آیه ۳۷ فرموده که وقتی کلمات را آموختن به حضرت آدم((فَتَلَقّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ)) تا به اسم سید الشهداء رسیدغم دل حضرت آدم را فرا گرفت و از جبرئیل در مورد حسین(ع)پرسید و جبرئیل روضه خوان شد و حضرت آدم گریه کن،از دیگر انبیا میشود به حضرت ابراهیم،حضرت موسی،حضرت زکریا اشاره کرد که در حالات زکریا ذکر کردند که وقتی حضرت زکریا روضه سید الشهداء را شنید منقلب شد واز خدا خواست تا خدا پسری به او عنایت کند که مانند حسین(ع)کشته بشودتا مصیبت حضرت خاتم را در شهادت حسین(ع) درک کند و خداوند به او حضرت یحیی را داد و مانند امام حسین(ع) به شهادت رسید،انبیاءبرای سیدالشهداءگریه کردند در حالیکه هنوز ارباب من و شما بدنیا نیومده بود،ائمه اطهار هم سفارشات زیادی برای اشک ریختن و عزاداری برای مصیبت کربلا کردند

و به عنوان مثال از بی بی دوعالم بگم که از بکائین برای فرزند خود هستند سند حدیث کتاب مقتل لهوف که وقتی حضرت زهرا(س)وارد محشر میشوند سراغ حسین(ع) رو میگیرند و وقتی پسرشون رو با اون اوضاع(که گفتنش الان صحیح نیست و باید حق روضه رو ادا کرد)دیدند چه حالی پیدا کردند ،مادری که وقتی حسین(ع)آقا زاده ای بیشتر نبودند پیراهنی برای ایشان دوختند که برای سن ۶۰سالگی آقا خوبه!کمی تامل کنیم به لطافت و قشنگی موضوع پی می بریم.از بعد از واقعه کربلا سفارشات ائمه برای عزاداری علاوه بر گریه و اشک ریختن به سینه زدن و لطمه زدن هم ادامه پیدا کرد که زیاد داریم مواردی که ائمه اطهارما رو امر کردند به این امر و احیا داشتن شعائر مذهبی ،دلم میخواهد در مورد عزاداری به یک حدیث از کتب اهل سنت اشاره کنم که شاید جواب بعضی شبهات دیگه را هم داده باشم،کتاب تهذیب الکمال ج۲۰ص۳۹۹وتاریخ مدینه دمشق ج۴۱ص۳۸۶به نقل از امام سجاد(ع)که فرمودند مرا سرزنش و ملامت نکنید یعقوب نبی برای مدتی یکی از فرزندانش رو از دست داد آنقدر گریه کرد که بینائیش را از دست داد با آنکه می دانست فرزندش زنده است ولی من ۱۴ نفر از خاندانم را دریک روز در برابر دیدگانم سربریدند آیا فکر میکنید اندوه و مصیبت برای همیشه از من دور خواهد شد،این کتب اهل سنت که این یکی از احادیث آن بود کتب شیعه جای خودش و این گریه ادامه خواهد داشت تا کی؟حتی وقتی امام زمان(عج) ظهور میکنند تکیه به دیوار کعبه می زنند و روضه میخوانند((اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً))

۴-این روزها زمزمه هایی راجع به شبهات عزاداری به گوش می رسد مخصوصا صحبت هایی که شما در ایام محرم راجع به لطمه زنی کرده اید و در برخی در رسانه های خبری شهرستان هم به آن اشاره شده و آن را غیر روایی خوانده اند آیا منبع روایی در مورد آن وجود دارد؟و نظر مراجع تقلید در مورد آن چیست؟و اما بحث لطمه زدن و عزاداری برای سید الشهداء که الان متاسفانه زیاد در تیررس شبهه قرار گرفته و شاید خیلی ها حتی خیلی از بچه هیئتی های ما هم در این مورد ضعف روایی داشته باشند ، ببینید من اول بحثم گفتم که من اجازه صحبت کردن در این مورد رو ندارم چون باید علما و مراجع نظر بدن و من هم هر صحبتی میکنم با سند از کتب معتبرشیعه و کلام ائمه اطهار و نظرهای مراجع در این مورده ولی در مقابل کسانیکه صحبت میکنند و شبهه ایجاد میکنند هیچ دلیل روایی در رد این موضوع ندارند و صراحتا نظر به اشکال در این باب می دهند در حالیکه وقتی نظر علمای بزرگ را مطالعه میکنیم بسیار محتاط بودند در نظر دادن در مورد جایز بودن بعضی از موارد عزاداری که دچار شبهه است و بسیاری از مراجع هم بودند و هستند که صراحتا نظر خودشان را اعلام کردند مثل آیت الله وحیدخراسانی (مد)که ایشان چند سالی قبل محرم صحبت های بسیار جالبی در این مورد داشتند و این جمله در هر صحبت مشترک بود که((سینه بزنید،زنجیربزنید خون هم جاری بشه ایرادی نداره)) این صحبت مرجع تقلید این کشوره ولی متاسفانه افرادی که شاید اطلاع چندانی در این مورد ندارند اظهار نظر میکنند، اما بگذارید اول به اسناد موجود در کتب معتبرمون و کلام ائمه(ع)اشاره کنم که اول از امام زمانمون شروع می کنم که ما در عصر این امام داریم زندگی می کنیم ونفس کشیدن ما به برکت وجود این آقاست،امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه به نکات بسیار جالبی اشاره کردند که سفارش می کنم به تمام رفقای کوچکتر خودم حتما مطالعه کنند در این زیارت مقدس و شریف رو اونجا آقا می فرمایند:وقتی که ذوالجناح با یال خونین از طرف میدان برگشت و زنان حرم اسب رو با اون اوضاع دیدند از خیام بیرون دویدند و گیسوان پریشان کردند و این عبارت را به کار بردند((وَ لِلْخُدُودِ لَاطِمَاتٍ وَ لِلْوُجُوهِ سَافِرَاتٍ وَ بِالْعَوِیلِ دَاعِیَات))لطمه به صورت می زدند،این گفته امام زمانمونه و چه کسی داره این کار رو انجام میده !زینب کبری(س) دختر امیرالمومنین(ع)شاید خیلیا بگویند مگر ضرر رساندن به بدن حرام نیست این که در قرآن آمده در جواب باید گفت که درسته ولی در همان قرآن آمده که یعقوب نبی به خاطر یوسفی که زندست و فقط پیراهن خونینش رو برایش آوردند آنقدر گریه کرد که بینائیش رو از دست داد که در ابتدای صحبت عرض کردم که در کتب اهل سنت هم حدیثش آمده که امام سجاد(ع) برای گریه کردن زیادشون دلالت میکنند بر این موضوع،یعقوب برای یوسفی که زندست چشماشو کور کرد حالا ماییم و یوسف زهرایی که اونو در کربلا سر بریدند ،اسب تازوندند،مقطع الاعضاش کردند و…از مواردی که شرع اونو حرام میدونه ولی پای امام حسین(ع)که به میون میاد نظر عوض میشه زیاد هست به عنوان مثال:خاک خوردن در شرع ما حرامه حتی خاک حرم پیغمبر(ع) حتی اگه شما از کنار بدن امیرالمومنین(ع)خاک بردارید حق خوردن ندارید ولی تربت سید الشهدا رو برای شفا سفارش کردند،جزع و فزع به گفته امام صادق(ع)مکروه است مگر برای سید الشهداء،قرض کردن در شرع ما مکروه است ولی برای کربلای حسین (ع)و زیارت قبر شریفش میگویند مستحبه و زیاده از این مسائل که مجال برای مطرح کردنش نیست، من فقط سریع به چند روایت اشاره می کنم که زیاد وقت شمارو هم نگیرم و امیدوارم برای کسایی که این صحبت ها رو مطالعه میکنند کافی باشه به قول معروف در خانه اگر کس است یک حرف بس است،کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی که جزء کتب اربعه شیعه است ج۸ص۳۲۵امام صادق(ع) فرمودند همانا فاطمیات(دختران حضرت زهرا(س)) بر حسین ابن علی گریبان دریدند و بر گونه ها لطمه وبر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید،کتاب مقتل لهوف سید ابن طاووس که مورد تایید اجماع علماست حضرت سکینه(س) فرمودند مادرم زهرا(س) را درخواب دیدم که((فلطمت علی وجهها و نادت وا ولداه )) لطمه بصورت میزد و صدا می زد ای وای فرزندم ،فکرکنم بس باشد در این مورد صحبت کردن، فقط یک خواهش از عزیزانمون دارم که در این باب در صحبت کردن و نظر دادنمون دقت کنیم که خدای نکرده شرمنده مادرشون فاطمه زهرا(س) نشویم.نظر مراجع رو بروند رفقا در سایت های مختص به خودشون جویا بشن که البته من به یک موردش اشاره کردم که نظر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله وحید خراسانی بود و فرصت و غنیمت می شمرم ونظر رهبر عزیزمون رو در این مورد میگم که ایشون فرمودند اشکالی ندارد.

۵-باتوجه به اینکه برخی از مداحان به دلیل استفاده های مادی از مجالس این مجالس را زیر سوال برده اند آیا تا به حال شما برای روضه خوانی مبلغ تعیین کرده و یا گرفته اید؟ببینید این موضوع فقط مربوط به مداحان نیست ولی من یک جمله فقط می گم قیمت مشخص کردن یعنی فروختن روضه سید الشهداء در حالیکه کسی برای یک بیت در مدح اهل بیت نمی تونه ارزشی مشخص کنه که داریم شاعری پیش امام صادق(ع) یک بیت در مدح سید الشهداء خوند ورئیس مذهب ما دامنش رو پر از اشرفی کردند و فرمودند که ارزش شعر تو بیشتر از این بود،پس قیمت مشخص کردن برای مجلس فروختن این مجالس هست و مجلس امام حسین(ع)جای تجارت نیست

۶-شما در یکسال اخیر در جلسات مولودی فقط به مدح خوانی اکتفا کرده و کف زنی نمیخوانید،دلیل آن را بیان کنید:نمی دونم چرا این سؤال رو که مطرح کردید خنده ام گرفت چون خاطره جالبی دارم که گفتنش خالی از لطف نیست ،شام ولادت امیرالمومنین(ع) در شهرستان جلسه ای داشتم ذاکرا خوندند و بچه ها کف زدند نوبت من که شد اعلام کردم که به یک مدح بسنده می کنم که بچه ها اصرار کردند مولودی بخونم که کف بزنند ومن این جمله رو گفتم که مرجع من نظرشون در این مورد احتیاط واجب بر ترک این کار است بعد اون شب بعضی ها سوء استفاده کردند و در محافل مختلف گفتند عباس پاسبان وابسته به بعضی فرقه های مختلف است و عرض کنم خدمت شما مرجع تقلید من آیت الله وحید خراسانی است و نظرشون در مورد کف زنی احتیاط واجب بر ترک آن است و من به همین خاطر رعایت می کنم.

۷-در پایان اگر صحبت خاصی دارید بیان کنید:صحبت خاصی ندارم فقط به یک بیت بسنده می کنم امیدوارم که تمام عمرمون پای ولایت امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار ثابت قدم بمونیم و بتونیم جزء اعوان و انصار امام زمانمون باشیم تمام حرف من در همین بیت خلاصه می شود(دارد زمان آمدنت دیر می شود-دارد جوان سینه زنت پیر می شود)

  1. eshg می‌گه:

    جانم به فدای استادم….انشاالله همیشه سایش بالا سرم باشه..

  2. سلام می‌گه:

    برو بابا تو میدونی مداحی با کدون م نوشته میشه