خرید کریو

خرید vpn

خرید کریو

خرید vpn

خرید وی پی ان

وی پی ان

دانلود فیلم

نظر علمای شیعه درباره حسن بصری | هیئت متوسلین ابوالفضل گناباد

افتتاح سایت برای عموم
بار گذاری کامل مطالب تا چند روز دیگر

حسن بصری شخصی است که تقریبا می توان گفت تمامی سلسه های تصوف سر سلسله خود را از طریق او به امام علی (ع) میرساند در صورتیکه طبق مطالعات و کنکاش های عمیقی که توسط دانشمندان و علمای شیعه صورت گرفته و کتاب های متعددی که در باره زندگی او نوشته شده مشخص شده و ثابت شده است که وی نه تنها شیعه نبوده بلکه از دشمنان سرسخت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بوده و حتی امیرالمؤمنین وی را سامری این امت خوانده اند به هر حال نظر شما را به عقیده  علمای شیعه در مورد حسن بصری جلب میکنیم

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالحسین لنکرانی بهبودی –مدظله-

به نام خدا

حضرت آیه الله حاج شیخ عبدالحسین لنکرانی بهبودی –مدظله- در جواب ارادتمندی مرقوم داشته اند:

بسمه تعالی       سئوالی که راجع به حسن بصری فرموده اید باید عرض کنم حسن بصری از نظر موقعیت اجتماعی و دینی یک شخصیت بارز و معروف بوده است و از نظر عامه مردم مورد احترام بوده ولی او در مقابل مکتب شیعه نسبت به امیرالمومنین –علیه السلام- کوتاه آمده و مخصوصا در جنگ جمل شرکت نکرده یعنی در واقع به ایشان کمک نکرده،لذا همانطور که حُب علی –علیه السلام- حسنه ای است که همه گناهان را تحت الشعاع قرار می دهد به همین نحو بغض ایشان همه حسنات را تحت الشعاع قرار می دهد و او را جهنمی می کن

*****************************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالحمید شربیانی –مدظله-

حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالحمید شربیانی –مدظله- در جواب سئوال کننده ای نوشته اند:

بسمه تعالی

حسن بصری عبارت از حسن بن یسار ابوسعید انصاری است،او به ریا کاری و ریاست طلبی وصف شده است،او از زاهدان هشتگانه فاجر و فاسق است،آنچه از رجال کشی و گفتار سید داماد استفاده می شود و دیگران نیز گفته اند این است که: زهد این زاهدان از راه دغل و کلک و شیطنت بوده است. کشی در ترجمه و شرح حالِ زاهدان هشتگانه از محمد بن قتیبه نقل کرده است که از ابومحمد فضل بن شاذان درباره زهد زهاد ثمانیه سئوال شد او گفت: اما حسن بصری بر اهل هر فرقه ای آنچه را هوی و هوس می کردند القاء می نمود،و برای ریاست ظاهرسازی می کرد،او پیشوای قدری ها و جبری ها بوده است (۱) خلاصه او از افراد ظاهرساز بوده است،هر سخنی را برای حیله و ریاست می گفت،و از سران قدریه و جبریه بوده است. او کسی بود که علی –علیه السلام- را دشمن می داشت و آن حضرا را مذمت می کرد (۲) حماد بن سلمه گوید: حسن بصری می گفت: اگر علی –علیه السلام- در مدینه خرما می خورد برای او بهتر بود از آنچه او در آن دخالت کرد. روایت شده است که حسن بصری به یاری حضرت علی –علیه السلام- حاضر نشد،و اینکه حضرت علی –علیه السلام- حسن بصری را دید که برای خواندن نماز وضو می گیرد،[چون] وسواسی بود لذا آب بسیار بر اعضاء وضو خود می ریخت [حضرت] به او فرمود: ای حسن آب زیاد ریختی. حسن بصری گفت: آنچه را امیرالمومنین از خون مسلمانان ریخت بیشتر بود. حضرت علی –علیه السلام- فرمود: از ریخته شدن خون آنان ناراحت شدی؟ گفت: بله. فرمود: همواره بد حال باشی،حسن بصری همواره گرفته و عبوس و غمگین بود تا اینکه از دنیا رفت،خدا او را لعنت کند.

……………………………………..

۱). اختیار معرفه الرجال،[رجال کشی] رجل ۱۵۴ ص ۹۷

۲). شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و سفینه البحار ج ۲ ص ۲۰۹

*****************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج سید عباس مدرسی یزدی – مدظله –

حضرت آیت الله حاج سید عباس مدرسی یزدی –مدظله- در جواب ارادتمندی مرقوم فرموده اند:

بسمه تعالی. صاحب سرّ ولایت و امامت اشخاص والارتبه ای می باشند از جهت ایمان و تقوی،و شخص مزبور فاقد همه جهات است و تفضیل آن در رساله مستقل درج نموده ایم.

********************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج سید صادق شیرازی – دام ظله –

به نام خدا

درجواب سئوال کننده ای دفتر حضرت آیت الله حاج سید صادق شیرازی نظر ایشان را اینگونه اعلام کرده اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جواب: حسن بصری از مبغضین حضرت امیرالمومنین –علیه السلام- است و ممکن است به سفینه البحار محدث قمی (قدس سره) در ماده (حسن) مراجعه شود.

***************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ خلیل مبشر کاشانی – دام ظله –

به نام خدا

حضرت آیت الله حاج شیخ خلیل مبشر کاشانی – دام ظله – در جواب سئوال کننده ای نوشته اند: « چندین خبر در بحارالانوار جلد ۴۲ صفحه ۱۴۱-۱۴۳ در مذمت حسن بصری وارد است. در هیچ جنگی از امیرالمومنین حمایت نکرد بلکه طرفداری از جیش عایشه می نمود و در خبری وارد است که حضرت امیرالمونین به حسن بصری فرمود که خوب وضو بگیرد حسن به امام اعتراض کرد گفت: شما تا دیروز خون کسانی را ریختی که خوب وضو می گرفتند و نماز می خواندند و ……

و در روایتی امیرالمومنین فرمود: « هر امتی سامری دارد و این (حسن بصری) سامری این امت است.

************************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ حسین نوری همدانی –دام ظله-

حضرت آیت الله حاج شیخ حسین نوری همدانی –دام ظله- در پاسخ سئوال کننده ای مرقوم داشته اند:

بسمه تعالی

سلام علیکم

حسن بصری از منحرفین است و در کتب رجال شیعه مورد انتقاد و مذمت قرار گرفته است. به المعجم المفهرس آیت الله العظمی آقای خوئی –رضوان الله علیه- جلد ۴ مراجعه بفرمائید.

*************************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی –دام ظله العالی-

 

به نام خدا

حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی –دام ظله العالی- در جواب حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامحسین الهی شاگردشان که سئوال کرده اند: « درصورتی که حسن بصری در سلسله سند ذکر شود چه می فرمایند؟ » فرموده اند: « آن سند اعتبار ندارد. »

همچنین ایشان در دیدار جمعی از دانشمندان و اهل تحقیق و نویسنده در روز جمعه ۲۶/۷/۱۳۸۷ مطابق ۱۷ شوال ۱۴۲۹ ساعت ۵ بعد از ظهر می فرمایند: « حسن بصری مردود است ».

**************************************************************************

نظر حضرت آیت الله شیخ حسین مظاهری –مدظله-

به نام خدا

حضرت آیت الله شیخ حسین مظاهری –مدظله- در جواب سئوال کننده ای نوشته اند:

« بسمه تعالی   حسن بصری ولایت نداشته است لذا در کلمات او اعتراضِ به ولایت دیده می شود. »

*********************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج آقا حسن طباطبایی قمی (قدس سره)

به نام خدا

قبل از تبعید حضرت ایشان به کرج زمانِ طاغوت در تهاجم وهابیان وطنی به ولایت نوشتن ورق پاره هایی به نام های « درسی از ولایت ». مدافعانِ حقوق اهلبیت عصمت را که در عرفان دارای شان و عظمتی بودند،صوفی وانمود کرده،دفاع آنها را به لحاظ مرتبت آن ذوات مقدسه در عرفان نوعی لغو از ناحیه غالی ها جا می انداختند در تشرف به عتبه بوسی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) که عده ای به اتفاق حاج آقا رضا صراف ها خادم الحجاج مشرف بودیم،در دیدار با حضرت آیت الله قمی مطالب به ایشان گزارش شده استدعای راه حلی گردید مطالبی فرمودند: که جدا کننده روش غالیان و صوفیان از اهل ولایِ عارف به حق ائمه طاهرین (علیهم السلام) بود. سپس اضافه کردند: کدام عیب و نقص برای تصوف از این مهمتر که خرقه مشایخ صوفیه به جنید بغدادی و از او به داود طائی ناصبی و خلاصه به حسن بصری فاسد المذهب دشمن علی امیرالمومنین می رسد.

*******************************************************************

نظرحضرت آیت الله حاج سید ابوالقاسم کوکبی تبریزی (قدس سره)

 

به نام خدا

حضرت آیت الله حاج سید ابوالقاسم کوکبی تبریزی (قدس سره) در پاسخ یکی از ارادتمندان خود مرقوم داشته اند:

« بسم الله الرحمن الرحیم…….  حسن بصری از نظر علم رجال یکی از زهاد ثمانیه و بزرگ فرقه قدریه یاد شده و در امور دینی صلاحیت متابعت را ندارد. »

*******************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج شیخ ابوطالب تجلیل تبریزی (قدس سره)

حضرت آیت الله حاج شیخ ابوطالب تجلیل تبریزی (قدس سره) در جواب سئوال کننده ای مرقوم داشته اند:

بسمه تعالی

ممقانی (۱) در شرح حال حسن بصری گوید: « او رئیس قدریه (از فرق سنی ها) است و او را از زهاد ثمانیه [= هشتگانه] شمرده اند. مذمت او در روایات شیعه متواتر [قطع آور] است و روایت شده که امیرالمومنین علیه السلام او را دید که در وضو آب زیاد می ریزد به او اعراض کرد او در جواب گفت آنچه امیرالمومنین از خون مسلمانان ریخته از آن بیشتر است. باید گفت کسانی که با امیرالمومنین جنگ کرده ناصبی هستند و ناصبی ها کافرند و مسلمان نیستند.

الاحقر ابوطالب تجلیل

۱). رجال ما ممقانی: ۱/۲۷۰

نظر حضرت آیت الله سید علی سیستانی مدظله العالی

به نام خدا

حضرت آیت الله سید علی سیستانی مدظله العالی در جواب سئوال کننده ای عین رای حضرت

آیت الله خوئی را پذیرفته اند.

***************************************************************************

نظر حضرت آیت الله حاج سید ابوالقاسم خوئی (قدس الله روحه العزیز)

به نام خدا

حضرت آیت الله حاج سید ابوالقاسم خوئی (قدس الله روحه العزیز) درباره حسن بصری می نویسند:

« واما الحسن کان یلقی کل اهل فرقه بما یهوون و یتصنع للرئاسه و کان رئیس القدریه ». (۱)

یعنی: « حسن بصری بر اهلِ هر فرقه ای،آنچه را هوس می کردند القاء می نمود،و برای ریاست ظاهر سازی می کرد او پیشوای قدری ها و جبری ها بوده است » (۲)

…………………………

۱). معجم الرجال الحدیث: ۵/۲۵۶

۲). در اختیار معرفه الرجال،رجال کشی و جل ۱۵۴ ص ۹۷

 

*********************************************************************************

نظر حضرت آیت الله سید ابراهیم میلانی (قدس سره)

به نام خدا

حضرت آیت الله سید ابراهیم میلانی –قدس سره- درباره حسن بصری می نویسند:

« تردیدی نیست اگر آنچه از حسن بصری به ما رسیده مورد دقت علمی قرار گیرد اصالتی اسلامی نخواهد داشت. در زندگی او دو موضوع مهم جلب توجه می کند:

نخست مطلبی علمی که حائز اهمیت باشد ندارد و مهمتر ثابت می کند حسن بصری نه شیعه است نه سنی بلکه یک فرد عربی اموی است. » (۱)

……………………..

۱). مقدمه ای در علم رجال: ۲۹۸